Na začiatku bol samozrejme náučný chodník. No nie tento náš, ale u susedov v Tišnove.
A poznáš ten pocit, keď sa ti niečo páči a musíš to mať :), zvyčajne si to jednoducho kúpiš.
V našom prípade to však znamenalo – vyrobiť to.
Pred niekoľkými rokmi som pri potulkách s deťmi na Morave naďabila na interaktívny náučný chodník.
Nebola to tá klasika, kedy dospelý musí čítať deťom ťažkopádne vety typu: z geomorfologického hľadiska…, budované paleogénnymi horninami flyšového pásma…, prekrytá vrstvou sedimentu…, jednoducho kvantum textu a pre mladšieho návštevníka nič nehovoriace obrazové schémy. V minulosti náučné chodníky vznikali ako edukačný prostriedok najmä pre dospelého návštevníka. Ale ako zaujať aj najmladších návštevníkov a možno budúcich milovníkov prírody? No predsa hravou formou. Naši susedia na Morave to vystihli úplne geniálne.
Myšlienka, že takéto niečo spravíme aj u nás v dedine zrela síce dlhšie, ale pomohla tomu aj Covidová doba, keď jediné, čo si mohol, bolo bádať svoje okolie :). Peši, na bicykli. A zrazu si začal vnímať pestrofarebnú škálu lokálnej flóry a zrazu si na každom rohu videl bažanty, ale aj srnky a zajace. Už to nebola len satelitná dedina, ale aj priľahlé remízky na okraji polí pomaly začínaš prirovnávať k lužnému ekosystému. A nakoniec si vravíš, prečo nie, prečo by sme aj my ,,na rovine“ nemohli mať Interaktívne ihrisko?
K nášmu rozhodnutiu to konečne realizovať prispel aj fakt, že sa nám podarilo získať finančnú podporu z Nadácie ZSE na čiastočné pokrytie materiálu a naplno sme sa pustili do toho.
Náš projektový manažment rozhodne nestrácal čas detailným rozkresľovaním a popisom celého obsahového a konštrukčného riešenia. Plánovanie je predsa pre začiatočníkov, profesionáli to musia zvládnuť všetko za pochodu :).
V prvej etape sme sa rozhodli pre 5 tabúľ s tematikou:
1. Štyri ročné obdobia
Otoč zadným kolesom a priraď správne ročné obdobie k prednému obrázku.
2. Strom - list - kvet - plod
Otáčacie tabule. Hádaj ako vyzerajú listy - kvety a plody lokálnych stromov.
3. Bludisko
Choď po stopách a uvidíš ku ktorému zvieraťu ťa stopy zavedú.
4. Kvety
Biela - žltá - ružová. Poskladaj nás správne. Ktorá stonka ku ktorému kvetu patrí?
5. Rodičia a ich mláďatá
Kto ku komu patrí? Pospájaj nás lanom.
Základom bolo drevo. Chceli sme byť čo najviac prírodní s minimálnym zásahom do prostredia. Konštrukcia z agátových guľatín, striešky zo smrekových šindľov, podkladové tabule zo smrekových preglejok. Grafické spracovanie všetkých tabúľ a ich následnú potlač na topoľové preglejky nám spravili kamoši z Mufotoys.eu.
Potom nasledovalo brúsenie agátových guľatín, natieranie strešných šindľov, výroba podkladových tabúľ, lakovanie
samotných obsahových tabuliek. Práca sa mierne komplikovala kvôli sychravému počasiu, nemali sme dostatok krytého miesta na natieranie a sušenie 🙂
Makalo sa hlavne cez víkendy, susedia aj susedy, dospelí aj detiská, sušili sme kade-tade a začiatkom novembra sme sa pustili do osádzania prvých 4-roch tabúľ do remízky za pomoci chlapov z DHZ Miloslavov a iných dobrovoľníkov z našej obce.
A ako nakoniec vyzerá náš prvý náučný chodník v Miloslavove? Dočítaš sa v aktuálnom článku: ,, Náučný chodník Miloslavov“.