Náučný chodník – ako to celé vzniklo…

Náučný chodník Miloslavov

Na začiatku bol samozrejme náučný chodník.  No nie tento náš, ale u susedov v Tišnove.
A poznáš ten pocit, keď sa ti niečo páči a musíš to mať :),  zvyčajne si to jednoducho kúpiš.
V našom prípade to však znamenalo – vyrobiť to.

Pred niekoľkými rokmi som pri potulkách s deťmi na Morave naďabila na interaktívny náučný chodník.
Nebola to tá klasika, kedy dospelý musí čítať deťom ťažkopádne vety typu: z geomorfologického hľadiska…, budované paleogénnymi horninami flyšového pásma…, prekrytá vrstvou sedimentu…, jednoducho kvantum textu a pre mladšieho návštevníka nič nehovoriace obrazové schémy. V minulosti náučné chodníky vznikali ako edukačný prostriedok najmä pre dospelého návštevníka. Ale ako zaujať aj najmladších návštevníkov a možno budúcich milovníkov prírody?  No predsa hravou formou. Naši susedia na Morave to vystihli úplne geniálne. 

Myšlienka, že takéto niečo spravíme aj u nás v dedine zrela síce dlhšie, ale pomohla tomu aj Covidová doba, keď jediné, čo si mohol, bolo bádať svoje okolie :). Peši, na bicykli. A zrazu si začal vnímať pestrofarebnú škálu lokálnej flóry a zrazu si na každom rohu videl bažanty, ale aj srnky a zajace. Už to nebola len satelitná dedina, ale aj priľahlé remízky na okraji polí pomaly začínaš prirovnávať k lužnému ekosystému. A nakoniec si vravíš, prečo nie, prečo by sme aj my ,,na rovine“ nemohli mať  Interaktívne ihrisko? 

K nášmu rozhodnutiu to konečne realizovať prispel aj fakt, že sa nám podarilo získať finančnú podporu z Nadácie ZSE na čiastočné pokrytie materiálu a naplno sme sa pustili do toho.

Náš projektový manažment rozhodne nestrácal čas detailným rozkresľovaním a popisom celého obsahového a konštrukčného riešenia. Plánovanie je predsa pre začiatočníkov, profesionáli to musia zvládnuť všetko za pochodu :).

Náučný chodník Miloslavov

V prvej etape sme sa rozhodli pre 5 tabúľ s tematikou:

1. Štyri ročné obdobia

Otoč zadným kolesom a priraď správne ročné obdobie k prednému obrázku.

2. Strom - list - kvet - plod

Otáčacie tabule. Hádaj ako vyzerajú listy - kvety a plody lokálnych stromov.

3. Bludisko

Choď po stopách a uvidíš ku ktorému zvieraťu ťa stopy zavedú.

4. Kvety

Biela - žltá - ružová. Poskladaj nás správne. Ktorá stonka ku ktorému kvetu patrí?

5. Rodičia a ich mláďatá

Kto ku komu patrí? Pospájaj nás lanom.

Základom bolo drevo. Chceli sme byť čo najviac prírodní s minimálnym zásahom do prostredia. Konštrukcia z agátových guľatín, striešky zo smrekových šindľov, podkladové tabule zo smrekových preglejok. Grafické spracovanie všetkých tabúľ a ich následnú potlač na topoľové preglejky nám spravili kamoši z Mufotoys.eu.

Potom nasledovalo brúsenie agátových guľatín, natieranie strešných šindľov, výroba podkladových tabúľ, lakovanie  
samotných obsahových tabuliek. Práca sa mierne komplikovala kvôli sychravému počasiu, nemali sme dostatok krytého miesta na natieranie a sušenie 🙂

agatove koly a sindle
NCH Miloslavov
NCH Miloslavov

Makalo sa hlavne cez víkendy, susedia aj susedy, dospelí aj detiská, sušili sme kade-tade a začiatkom novembra sme sa pustili do osádzania prvých 4-roch tabúľ do remízky za pomoci chlapov z DHZ Miloslavov a iných dobrovoľníkov z našej obce.

NCH Miloslavov

A ako nakoniec vyzerá náš prvý náučný chodník v Miloslavove? Dočítaš sa v aktuálnom článku: ,, Náučný chodník Miloslavov“. 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *